وبلاگ ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه جیرفت

در زندگي،
غصه از دست دادن
هیچ چیز را نخورید،
چون وقتی یک درخت،
برگی را از دست می دهد،
برگی دیگر از قبل
آمادۀ جایگزین شدن است.
 
برخیز و به کرامت خدا امیدوار باش ...
 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

در افسانه ای هندی آمده است که مردی هر روز دو کوزه بزرگ آب به دو انتهای چوبی می بست...چوب را روی شانه اش می گذاشت و برای خانه اش آب می برد.

 

یکی از کوزه ها کهنه تر بود و ترک های کوچکی داشت. هربار که مرد مسیر خانه اش را می پیمود نصف آب کوزه می ریخت.


مرد دو سال تمام همین کار را می کرد. کوزه سالم و نو مغرور بود که وظیفه ای را که به خاطر انجام آن خلق شده به طورکامل انجام می دهد. اما کوزه کهنه و ترک خورده شرمنده بود که فقط می تواندنصف وظیفه اش را انجام دهد.


هر چند می دانست آن ترک ها حاصل سال ها کار است. کوزه پیر آنقدر شرمنده بود که یک روز وقتی مرد آماده می شد تا از چاه آب بکشد تصمیم گرفت با او حرف بزند : " از تو معذرت می خواهم. تمام مدتی که از من استفاده کرده ای فقط از نصف حجم من سود برده ای...فقط نصف تشنگی کسانی را که در خانه ات منتظرند فرو نشانده ای. "


مرد خندید و گفت: " وقتی برمی گردیم با دقت به مسیر نگاه کن. " موقع برگشت کوزه متوجه شد که در یک سمت جاده...سمت خودش... گل ها و گیاهان زیبایی روییده اند.


مرد گفت: " می بینی که طبیعت در سمت تو چقدر زیباتر است؟ من همیشه می دانستم که تو ترک داری و تصمیم گرفتم از این موضوع استفاده کنم.


این طرف جاده بذر سبزیجات و گل پخش کردم و تو هم همیشه و هر روز به آنها آب می دادی. به خانه ام گل برده ام و به بچه هایم کلم و کاهو داده ام. اگر تو ترک نداشتی چطور می توانستی این کار را بکنی؟


ادامه مطلب

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

ویتامین C یک ماده آنتی‌اکسیدان است که به طور عمده در مرکبات، سبزیجات دارای برگ‌های سبز، کلم براکلی،گوجه فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌‌شود.

کمبود شدید ویتامین C در بدن می‌تواند بیماری به نام اسکوربوت (scurvy) به وجود آورد.
برخی از علائم هشداردهنده که نشان می‌دهد شما مقدار کافی ویتامین C دریافت نمی‌کنید، اینها هستند:

  • خشکی شدید موها  و به راحتی دوشاخه‌شدن موها در انتها.
  • پوست خشک،خشن و پوسته‌ریز.
  • خونریزی از لثه‌های ملتهب.
  • زخم‌هایی که به کندی بهبود پیدا می‌کنند، دچار عفونت مکرر می‌شوند و به آسانی کبود می‌شوند.
  • خونریزی‌های مکرر بینی.
  • درد و تورم در مفاصل.
  • کم‌خونی.
  • ضعیف‌شدن مینای دندان.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه برخی از مواد مغذی سبب افزایش جذب آهن موجود در غذاها می‌شوند، گفت: ویتامین C از جمله این مواد است.

دکتر مجید احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا، افزود: اگر همراه با مواد غذایی گیاهی منابع ویتامین C نظیر پرتقال مصرف شود، جذب آهن افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کمبود آهن موجود در مواد غذایی سبب کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود، خاطرنشان کرد: باید دقت لازم شود تا میزان ماده معدنی آهن موجود در غذاها نیز از طریق شیوه نادرست استفاده از غذاها از بین نرود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: آهن موجود در غذاهای حیوانی نظیر گوشت قرمز، دل، جگر، کله و پاچه از نوع دو ظرفیتی بوده و به راحتی جذب می‌شوند و هیچگونه تداخلی با مواد غذایی دیگر ندارند، اما آهن موجود در مواد گیاهی نظیر حبوبات،اسفناج، کلم، کاهو و .. به سادگی قابل جذب نبوده و با مواد دیگر تداخل پیدا می‌کنند. بنابراین استفاده از موادی که جذب آنها را افزایش می‌دهد، ضروری است.

احمدی به نقش بسیار سازنده آهن همراه با اسید فولیک اشاره کرد و افزود: اسید فولیک نیز مانند آهن در تشکیل گلبول قرمز نقش دارد و اگر هر آهن یا اسید فولیک هر کدام کمتر به بدن برسند، کم خونی خاص خود را ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت مصرف قرص‌های مکمل آهن در زنان گفت: مصرف قرص آهن در بسیاری از زنان جوان سب ایجاد تهوع می‌شود که در این مواقع توصیه می‌شود از مکمل‌های چند گانه آهن که حاوی مواد معدنی دیگری نظیر روی، منگنز یا اسید فولیک هستند و به صورت شربت عرضه می‌شوند، استفاده کنند.

منبع خبر: سایت روزنامه همشهری، http://hamshahrionline.ir/details/279582/Nutrition/cookingtips

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

در حال حاضر مصرف نمک که خصوصا در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشور بالا است.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم است؛ این در حالیست که میزان مصرف نمک در کشور دو تا سه برابر این مقدار برآورده شده است. نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.

پیشگیری از کشنده‌ترین سرطان با کاهش مصرف نمک

در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام یا قسمت‌هایی از بدن می‌کند. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی - عروقی بویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، می‌شود. طبق تحقیقات، مشخص شده است که دریافت زیاد نمک،‌ اثرات مضری بر سلامت انسان دارد که شامل موارد زیر است:

- فشار خون بالا: در حال حاضر ارتباط بین مصرف زیاد نمک و افزایش فشار خون بویژه در افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند، بطور قطعی ثابت شده است. از علائم عمده فشار خون بالا، خطر سکته مغزی با از کار افتادن قسمتی از بدن یا حمله قلبی است. کاهش مصرف نمک، سریعا باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف کنید، با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهید شد.

- سکته قلبی: مقدار مصرف نمک با میزان شیوع سکته قلبی در جامعه مرتبط است. علاوه بر اینکه نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود، البته به نظر می‌رسد مصرف زیاد نمک به طور مستقیم و بدون اینکه اثری بر فشار خون داشته باشد، باعث سکته قلبی می‌شود.

- پوکی استخوان: نمک زیاد،‌ کلسیم را از استخوان‌ها جدا می‌کند و باعث دفع آن از ادرار می‌شود. به همین دلیل باعث نازک شدن و پوکی استخوان می‌شود، در نتیجه با افزایش سن،‌ استخوان‌ها به راحتی می‌شکنند. برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.

- سرطان معده: کاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می‌دهد. در مطالعه کشورهای مختلف در جهان، ارتباط نزدیکی بین مقدار مصرف نمک و تعداد افراد مبتلا به سرطان معده آشکار شده است. در مناطقی که مردم نمک کم مصرف می‌کنند، شیوع سرطان معده کمتر است.

- آسم: مصرف نمک زیاد، شرایط آسم را تشدید می‌کند، یعنی اگر مستعد ابتلا به آسم هستید، بطور غیرمستقیم، بیماری شما را وخیم‌تر می‌کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کاهش مصرف نمک،‌ همراه با سایر عوامل درمانی آسم، ‌در بهبود این بیماری موثر و مفید است.

- نگهداری مایعات بدن: مصرف نمک زیاد، باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می‌شود. کاهش مصرف نمک در این شرایط حدود دو لیتر از مایعات بدن یا دو کیلوگرم از وزن بدن را کاهش می‌دهد. در بسیاری از زنانی که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دستشان هستند، با کاهش مصرف نمک در غذای خود، ورم بسیار کاهش می‌یابد.


ادامه مطلب

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

عاشورا هر روز در کربلای دل هایمان اتفاق می افتد ،

بکوشیم ؛ حسین دل ، به دست یزید نفس

تشنه لب شهید نشود..

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

" باز محرم رسید ماه عزای حسین(ع)، سینه ی ما می شود کرب و بلای حسین(ع)...

کاش که ترکم شود غفلت و جرم و گناه، تا که بگیرم صفا من ز صفای حسین(ع)... "

, فــرا رســـیـدن مـــــاه مـــحـــــــرم، مـــــاه خــــــــون خـــــــــدا، تـسـلــیـتــ بــــــــاد. ,

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

استادي درشروع کلاس درس ، ليواني پراز آب به دست گرفت. آن را بالا گرفت که همه ببينند. بعد از شاگردان پرسيد: به نظر شما وزن اين ليوان چقدر است ؟
شاگردان جواب دادند 50 گرم ، استاد گفت : من هم بدون وزن کردن ، نمي دانم دقيقا“ وزنش چقدراست . اما سوال من اين است : اگر من اين ليوان آب را چند دقيقه همين طور نگه دارم ، چه اتفاقي خواهد افتاد ؟
شاگردان گفتند : هيچ اتفاقي نمي افتد، استاد پرسيد خوب ، اگر يک ساعت همين طور نگه دارم ، چه اتفاقي مي افتد؟
يکي از شاگردان گفت : دست تان کم کم درد ميگيرد.
حق با توست . حالا اگر يک روز تمام آن را نگه دارم چه؟
شاگرد ديگري جسارتا" گفت : دست تان بي حس مي شود عضلات به شدت تحت فشار قرار ميگيرند و فلج مي شوند . و مطمئنا“ کارتان به بيمارستان خواهد کشيد و همه شاگردان خنديدند.
استاد گفت : خيلي خوب است . ولي آيا در اين مدت وزن ليوان تغييرکرده است؟
شاگردان جواب دادند : نه
پس چه چيز باعث درد و فشار روي عضلات مي شود ؟ درعوض من چه بايد بکنم؟
شاگردان گيج شدند. يکي از آنها گفت : ليوان را زمين بگذاريد.
استاد گفت : دقيقا" مشکلات زندگي هم مثل همين است اگر آنها را چند دقيقه در ذهن تان نگه داريد اشکالي ندارد. اگر مدت طولاني تري به آنها فکر کنيد، به درد خواهند آمد اگر بيشتر از آن نگه شان داريد، فلج تان مي کنند و ديگر قادر به انجام کاري نخواهيد بود.
فکرکردن به مشکلات زندگي مهم است. اما مهم تر آن است که درپايان هر روز و پيش از خواب، آنها را زمين بگذاريد به اين ترتيب تحت فشار قرار نمي گيرند هر روز صبح سرحال و قوي بيدار مي شويد و قادر خواهيد بود از عهده هرمسئله و چالشي که برايتان پيش مي آيد، برآييد.
يادت باشد که ليوان آب را همين امروز زمين بگذاري زندگي همين است.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

انتخاب با توست!

 

صبح که میشود می توانی بگویی:

 

صبح بخیر خداوند بزرگ !!!

 

یا بگویی: خدا بخیر کند باز صبح شده...!!!

 

how-not-to-lose-hope-in-difficult-times

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

میخواهم  بگویم ......

فقر  همه جا سر میكشد .......

فقر ، گرسنگی نیست ، عریانی  هم  نیست ......

فقر ، چیزی را  " نداشتن " است ، ولی  ، آن چیز پول نیست ..... طلا و غذا نیست  .......

فقر  ،  همان گرد و خاكی است كه بر كتابهای فروش نرفتهء یك كتابفروشی می نشیند ......

فقر ،  تیغه های برنده ماشین بازیافت است ،‌ كه روزنامه های برگشتی را خرد میكند ......

فقر ، كتیبه سه هزار ساله ای است كه روی آن یادگاری نوشته اند .....

فقر ، پوست موزی است كه از پنجره یك اتومبیل به خیابان انداخته میشود .....

فقر ،  همه جا سر میكشد ........

                    فقر ، شب را " بی غذا  " سر كردن نیست ..

                  فقر ، روز را  " بی اندیشه"   سر كردن است

"دکتر شریعتی"

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 
سگ:
11 تا 19 دی
12 تا 14 فروردین
25 تا 30 خرداد
19 تا 24 تیر
6 تا 8 مهر
10 تا 25 آذر

موش:
20 دی تا 4 بهمن
25 اسفند تا 3 فروردین
26 فروردین تا 6 اردیبهشت
11 تا 13 خرداد
10 تا 18 تیر
25 مرداد تا 3 شهریور

شیر:
5 تا 11 بهمن
22 تا 24 اسفند
1 تا 10 خرداد
10 تا 25 آبان

گربه:
12 تا 16 بهمن
4 تا 11 فروردین
4 تا 9 تیر
5 تا 9 مرداد
24 شهریورتا 5 مهر
26 آبان تا 9 آذر

کبوتر:
17 تا 25 بهمن
24 تا 31 اردیبهشت
25 تیر تا 4 مرداد
10 تا 23 شهریور
5 تا 10 دی

لاک پشت:
26 بهمن تا 2 اسفند
7 تا 10 اردیبهشت
14 تا 24 خرداد
4 تا 9 شهریور
24 مهر تا 5 آبان
 
پلنگ:
3 تا 9 اسفند
15 تا 25 فروردین
6 تا 9 آبان

میمون:
10 تا 21 اسفند
11 تا 23 اردیبهشت
31 خرداد تا 3 تیر
10 تا 24 مرداد
9 تا 23 مهر
26 آذر تا 4 دی
10 تا 14خرداد 


سگ: وفادار و خواستنی. هرگز نمی توان در وفاداریتان شک کرد. در کارتان صداقت و خلوص نیت به چشم می خورد. بسیار ساده دل وبی شیله پیله. اهل جرو بحث کردن نیستید. متواضع، خاکی و واقع بین هستید. به همین دلیل است که دوستانتان دل بسته ی شما می شوند. در انتخاب پوشاک وسواس و سلیقه ی خاصی دارید. اگر لباسهایتان مطابق مد روز نباشد، مسلماً ناراحت می شوید. محبوب، پرطرفدار، خوش برخورد و باگذشت هستید. دوستانی بسیار خوب وقابل احترام دارید، دوستانی که هر کدام شخصیت برجسته ای دارند.

موش: تاحدی شیطان، ناقلا و بازیگوش.

برق بازیگوشی در چشمانتان همان عاملی ست که موجب گیرایی و جذابیت بالای شما در نزد اطرافیان و دوستان می شود. بسیار شوخ طبع و بامزه هستید. پس تعجبی ندارد که مردم خواهان همکاری شما بوده و چشم انتظار حضورتان در تمام فعالیتهای گروهی می شوند. از سوی دیگر حساس و دل نازک هستید که این یکی از نقاط ضعفتان است. مردم مجبورند هنگام حرف زدن با شما، درانتخاب کلمات بسیار دقیق و سنجیده عمل کنند. خدا به دادکسی برسد که هنگام روبرو شدن با شما با کلمات بازی کند!

شیر: درست برخلاف اسم شیر، عاشق صلح و آرامش هستید.

ترجیح می دهید از موقعیتهایی که نیاز به جنگ و جدال در آن حس می شود، پرهیزکنید. از بودن در هوای آزاد لذت می برید و از نشستن طولانی مدت دریک جا بیزارید. رهبر به دنیا آمده اید و این استعداد را دارید که چگونه دیگران را به کار کردن وادار کنید. دوست دارید که دوستتان بدارند. هنگامی که می بینید توجه کسی به سوی شما جلب شده است، خود را به تمامی وقف او می کنید! بسیار صفت پسندیده ای است... اما به شما اخطار می کنم: برخی میتوانند با سود جستن از این ویژگی اخلاقی، بیش از حد تملق شما را بگویند و کارشان را پیش ببرند. بنابراین مراقب باشید.

گربه: بسیار دوست داشتنی و تحسین برانگیز.

گاهی اوقات خجالتی اما زیرک و سریع الانتقال. گهگاه سکوت را ترجیح می دهید. دوست دارید به همه ی مسایل پی ببرید و از هر ماجرایی سر در بیاورید. در شرایط عادی خونسرد و خوددار هستید. اما وقتی پای استدلال به میان می آید به آتشفشانی آماده فوران شبیه می شوید. بشدت طرفدار مد هستید. ولی بطور کلی با هر تیپ آدمی نشست و برخاست می کنید. اما دوست ندارید که باغریبه ها زیاد حرف بزنید. مردم درکنار شما راحت هستند و در انتخاب دوستانتان دقت می کنید.

لاک پشت: پاک سرشت و نیکو خصال.

حدیث مهربانی شما همیشه نقل مجلس است. شما نیز دوستدار صلح و آرامش هستید. هیچ وقت دوست ندارید مقابله به مثل کنید حتی باکسی که خلافکار است. از این رو همه، دوستتان دارند. دلتان نمی خواهد غیبت دیگران را بکنید. مردم عاشق طرز برخورد و رفتار شما با اطرافیانتان هستند. همیشه می توانید عشق بورزید. از همه بهتر اینکه انتظار ندارید کسی این عشق شما را پاسخ بگوید. بسیار بلند نظر و دست ودلباز هستید. اینکه به هر چیز از سمت و سوی واقعی آن نگاه می کنید، بهترین تاثیر را روی طرف مقابلتان می گذارید.

کبوتر: شما سمبلی از رویکرد هر چه پیش آید خوش آید هستید.

اطرافتان هر اتفاقی بیفتد، خوشایند یا ناخوشایند به حالتان فرقی نمی کند. در حقیقت هر جامی روید شادی را می پراکنید. راهبری جمع دوستان همواره بعهده شماست و به وقت نیاز در تسلی بخشیدن به افراد مهارت بالایی دارید. از ریاکاری بیزارید و از افراد ریا کار دوری می کنید، آنها جایی در زندگیتان ندارند. در کارتان بسیار منظم و اهل حساب و کتاب هستید. بنابر این هیچ وقت با انباشتگی و به تعویق افتادن کار مواجه نمی شوید. ولی آگاه باشید: خیلی زود در دام عشق گرفتار می شوید.

پلنگ: شما فردی مرموز هستید.

می توانید به راحتی فشارهای زندگی را تحمل کنید و در رویارویی با هر ناملایمتی عنان اختیار از کف نمی دهید و صبر پیشه می کنید. بیشتر اوقات می توانید جدی و مصمم باشید و عاشق شایع پراکنی به همراهی دوستانتان هستید. بسیار مبادی آداب و آراسته. دلتان می خواهد هر موقعیت و هرچیزی به همان شکلی که خودتان دوست دارید، برایتان فراهم شود، که البته گاهی اوقات این کارشدنی نیست. در نتیجه ممکن است در برخی روابط انسانی شکست بخورید. اما ازسوی دیگر دوست دارید هر زمان دیگران نیازمند حضورتان هستند در کنارشان بوده آنها را در حل مشکلاتشان یاری کنید و درسختی ها دوشادوش هم گام بردارید.


میمون: بسیار کم حوصله و عصبی!!!

دلتان می خواهد هر کاری با سرعت هر چه تمامتر انجام شود. اساساً فردی بی شیله پیله بوده و عاشق این هستید که کانون توجه قراربگیرید. از این رهگذر، منحصر به فرد و بی مانند هستید.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

ای عابد!

 

بدان که زندگی رنج است

 

رنج از ظلمت خواسته ها برمی آید

 

وخرد همانا گذشتن از خواسته هاست

 

پس بدون وابستگی به دنیا کارهایت را به انجام رسان

 

وبه کسانی که تنها وتهیدست هستند

 

و در این دنیا ی اشک و  رنج

 

یاری و مرهمی می طلبند دست کمکی بگشا...

 

 

 

بدان که متبرک اند کسانی که...

 

در می یابند زندگی صور گوناگونی دارد که همگی درگذرند

 

اما خود زندگی  پا بر جاست!

 

 

متبرک اند کسانی که عزم کرده اند

 

ضعفا و نیازمندان را نیرو و آسایش بخشند

 

و به خردی پاک دست یابند.

 

 

متبرک اند کسانی که با مهر و ملایمت با دیگران سخن میگویند

 

از کلمات تلخ روی برمیگردانند

 

و در کلامشان نشانی از خشم ونفرت نیست.

 

 

متبرکند کسانی که درستکارند

 

وتنها به فکر کامیابی و ثمر کار خود نیستند.

 

 

متبرکند کسانی که

 

نان روزانه ی خود را بی آنکه کسی را برنجانند به دست می آورند.

 

 

متبرکند کسانی که

 

بدخواهی و غرور را کنار گذاشته اندو با مهر شفقت پیرو قانون هستند.

 

 

متبرکند کسانی که در راهند

 

و شب و روز آگاه که زندگی همچنان مقدس است

 

آنان به جست وجوی آرامش هستند وحقیقت زندگی بر انها آشکار خواهد شد.

 

 

چنین کسانی چون چراغی درخشانند!

 

 

تی.ال.واسوانی

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

چه کسی میگوید :

 

 که گرانی شده است؟؟..

 

دوره ی ارزانی است!

 

دل ربودن ارزان!

 

دل شکستن ارزان!

 

دوستی ارزان است..

 

دشمنی ها ارزان!

 

چه شرافت ارزان!!!

 

آبرو قیمت یک تکه ی نان.....

 

و دروغ از همه چیز ارزان تر........

 

کمتر از آب روان..

 

وچه تخفیف بزرگی خورده است.....

 

                                                قیمت یک انسان..........

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

لطفا چند لحظه صبر كنيد...

این بازیکنان را بشمارید ! حالا 12 نفر هستند یا 13 نفر ؟

اگر توانستید برای سؤال فوق جوابی پیدا کنید بی شک شما جزو باهوشترین افراد دنیا هستید !

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

با خوبی ها و بدی ها، هرآنچه که بود؛ برگی دیگر از دفتر روزگار ورق خورد،

برگ دیگری از درخت زمان بر زمین افتاد، سالی دیگر گذشت روزهایت بهاری و بهارت جاودانه باد

.

.

 

آرزو دارم نوروزی که پیش رو داری, آغاز روزایی باشد که آرزو داری…..

.

.

 

بهار بهترین بهانه برای آغاز، وآغاز بهترین بهانه برای زیستن است

آغاز بهار بر شما مبارک

.

.

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

وقتی پرنده ای زنده است...مورچه ها را می خورد

وقتی می میرد...مورچه ها او را می خورند!

زمانه و شرایط در هر موقعی میتواند تغییر کند...

در زندگی هیچ کسی را تحقیر یا ازار نکنید

شاید امروز قدرتمند باشید...اما یادتان باشد زمانه از شما قدرتمند تر است!!

یک درخت میلیون ها چوب کبریت را می سازد...

اما وقتی زمانش برسد...فقط یک چوب کبریت برای سوزاندن میلیون ها درخت کافیست...

پس خوب باشیم که زمانه ...

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 
غروب جمعه دلگير با دعاي سمات

دل شكسته من مي‏زند دوباره صدات

هزار پنجره، پرواز مي‏كند تا اوج

هزار پنجره از اين دريچه‏ هاي نجات

نشسته‏اي به بلنداي لحظه‏ هاي يقين

و زير پاي تو جوشيده، نيل، دجله، فرات و دانهْ دانه تسبيح دست سرشارت

به نخ كشيده‏اي از اجتماع گنگ كُرات

زمين دچار تشنُّج، دچار بحران است

شبيهِ گوي مقوّايي بدون ثبات

تو سرنوشت زميني، چرا نمي‏آيي؟

غروب جمعه دلگير با دعاي سمات

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

از خون سرخ بهمن سرسبز شد بهاران / اندیشه باور شد، در امتداد باران

بر صخره‏های همّت جوشیده خون غیرت / بانگ سرود و وحدت آید زچشمه ساران

و الفجر بهمن آمد، فصل شکفتن آمد / بر پهندشت باور، خالی است جای یاران . . .

دهه فجرمبارک

.

.

فجر است و سپیده حلقه بر در زده است / روز آمده، تاج لاله بر سر زده است

 

با آمدن امام در کشور ما / خورشید حقیقت زافق سر زده است . . .

 

دهه فجرمبارک

.

.

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي:

 

دهه فجر ،‌ سرآغاز طلوع اسلام،‌ خاستگاه ارزشهاي اسلامي، مقطع رهايي ملت ايران و بخشي از تاريخ ماست كه گذشته را از آينده جدا ساخته است. در دهه فجر اسلام تولدي دوباره يافت و اين دهه در تاريخ ايران نقطه اي تعيين كننده و بي مانند بشمارميرود.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

ای منتظران گنج نهان می آید
آرامش جان عاشقان می آید
بر بام سحر طلایه داران ظهور
گفتند که صاحب الزمان می آید
*عید امامت و ولایت مولایمان امام زمان (عج) مبارک*

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

مردي بي کار به عنوان داوطلب شغل پيشخدمتي ، به شرکت مايکروسافت مراجعه کرد. مدير بخش کارگزيني شرکت با او مصاحبه کرد و براي امتحان، نظافت يک طبقه از ساختمان را به او سپرد. بعد از پايان کار نظافت، مدير به او گفت: " کار شما براي استخدام خوب بود ، لطفا آدرس پست الکترونيکي خود را به من بدهيد تا برايتان فرم استخدام بفرستم. شما هم در اولين فرصت فرم را پر کنيد و به شرکت بازگردانيد. بديهي است هرچه زودتر فرم پرشده را بفرستيد، زودتر کارتان را شروع خواهيد کرد."

 

 مرد جواب داد : " اما من نه رايانه دارم و نه پست الکترونيکي ."

 مدير گفت: " متاسفم، اگر شما ايميل نداريد، مثل اين است که وجود نداشته باشيد و کسي که موجود نيست ، مسلما نمي تواند شغلي داشته باشد."

 مرد در کمال نااميدي ، در حالي شرکت را ترک کرد که تنها 10 دلار در جيبش داشت و نمي دانست با آن چه کار کند. تصميم گرفت به سوپرمارکت برود و 10 کيلو گوجه فرنگي صندوقي بخرد و به صورت خرده فروشي به در منازل ببرد و بفروشد. در کمتر از دو ساعت او موفق شد سرمايه اش را به دوبرابر افزايش دهد. سه بار ديگر اين کار را تکرار کرد و با داشتن 60 دلار به خانه برگشت.

 او فهميد که از اين طريق مي تواند زندگي خود را تامين کند. بدين ترتيب کار خود را شروع کرد. روز به روز زودتر از خانه بيرون مي رفت و ديرتر به خانه بازمي گشت و رفته رفته پول هايش دو و سه برابر مي شد.

 پنج سال بعد ، او يکي از بزرگ ترين فروشندگان مواد غذايي در کشورش شده بود. تصميم گرفت براي اطمينان خاطر از آينده ، شرکت خود را بيمه کند. با يک دفتر نمايندگي بيمه تماس گرفت و يکي از انواع بيمه نامه ها را براي حمايت از کارش انتخاب کرد. بيمه گر از او آدرس ايميلش را پرسيد و مرد دوباره جواب داد: " من ايميل ندارم."

 نماينده ي شرکت با تعجب جواب داد : " شما ايميل نداريد ، ولي موفق شده ايد يک شرکت تجاري به اين بزرگي را تاسيس کنيد و رئيس آن شويد؟! حال فکر کنيد اگر ايميل داشتيد چه مي شديد؟ "

 مرد جواب داد: " هيچ! اگر ايميل داشتم، الان در شرکت مايکروسافت يک پيشخدمت بودم!"

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

گفتم: خدایا از همه دلگیرم گفت: حتی از من؟

گفتم:  خدایا دلم را ربودند  گفت: پیش از من؟

گفتم:  خدایا  چقدر  دوری   گفت: تو   یا  من؟

گفتم:   خدایا   تنها   ترینم   گفت: پس   من؟

گفتم: خدایا  کمک خواستم  گفت: از غیر من؟

گفتم: خدایا دوستت دارم   گفت: بیش از من؟

گفتم: خدایا اینقدر نگو من گفت: من توام تو من...

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

یه روز گاو پاش میشکنه دیگه نمی تونه بلند شه کشاورز دامپزشک میاره .

 

دامپزشک میگه اگه تا 3 روز گاو نتونه رو پاش بایسته گاو رو بکشید 

گوسفند اینو میشنوه و میره پیش گاو میگه بلند شو بلند شو گاو هیچ حرکتی نمیکنه...

روز دوم باز دوباره گوسفند بدو بدو میره پیش گاو میگه بلند شو بلند شو رو پات بایست باز گاو هر کاری میکنه نمیتونه بایسته رو پاش

روز سوم دوباره گوسفند میره میگه سعی کن پاشی وگرنه امروز تموم بشه نتونی رو پات وایسی دامپزشک گفته باید کشته شی .

گاو با هزار زور پا میشه..صبح روز بعد کشاورز میره در طویله و میبینه گاو رو پاش وایساده از خوشحالی بر میگرده میگه گاو رو پاش وایساده جشن میگیریم ...گوسفند رو بکشید!!!!

نتیجه اخلاقی:

خودتو نخود هر آشی نکن!!!!

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

 

هر وقت احساس کردی که تنهایی بدان خدا یه فرصتی بهت داده تا باهاش حرف بزنی

.

.

.

گفتم: خداي من، دقايقی بود در زندگانيم که هوس مي کردم سر سنگينم را که پر از دغدغه ديروز بود و هراس فردا بر شانه های صبورت بگذارم، آرام برايت بگويم و بگريم، در آن لحظات شانه های تو کجا بود؟

گفت: عزيز تر از هر چه هست، تو نه تنها در آن لحظات دلتنگی که در تمام لحظات بودنت بر من تکيه کرده بودی، من آنی خود را از تو دريغ نکرده ام که تو اينگونه هستی. من همچون عاشقی که به معشوق خويش می نگرد، با شوق تمام لحظات بودنت را به نظاره نشسته بودم.

گفتم: پس چرا راضی شدی من برای آن همه دلتنگی، اينگونه زار بگريم؟

گفت: عزيزتر از هر چه هست، اشک تنها قطره ای است که قبل از آنکه فرود آيد عروج می کند، اشکهايت به من رسيد و من يکی يکی بر زنگارهای روحت ريختم تا باز هم از جنس نور باشی و از حوالی آسمان، چرا که تنها اينگونه می شود تا هميشه شاد بود.

گفتم: آخر آن چه سنگ بزرگی بود که بر سر راهم گذاشته بودی؟

گفت: بارها صدايت کردم، آرام گفتم از اين راه نرو که به جايی نمی رسی، تو هرگز گوش نکردی و آن سنگ بزرگ فرياد بلند من بود که عزيزتر از هر چه هست، از اين راه نرو که به ناکجا آباد هم نخواهی رسيد.

گفتم: پس چرا آن همه درد در دلم انباشتی؟

گفت: روزيت دادم تا صدايم کنی، چيزي نگفتی، پناهت دادم تا صدايم کنی، چيزی نگفتی، بارها گل برايت فرستادم، کلامی نگفتی، می خواستم برايم بگويی آخر تو بنده من بودی چاره ای نبود جز نزول درد که تو تنها اينگونه شد که صدايم کردی.

گفتم: پس چرا همان بار اول که صدايت کردم درد را از دلم نراندی؟

گفت: اول بار که گفتی "خدا" آنچنان به شوق آمدم که حيفم آمد بار دگر خدای تو را نشنوم، تو باز گفتی خدا و من مشتاق تر براي شنيدن خدايی ديگر، من اگر مي دانستم تو بعد از علاج درد هم بر خدا گفتن اصرار می کنی همان بار اول شفايت می دادم.

گفتم: مهربانترين خدا ! دوست دارمت ...

گفت: عزيز تر از هر چه هست من بیشتر دوست دارمت ...

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

توکل یعنی اجازه دادن به خداوند

که خودش تصمیم بگیرد!
تو فقط بخواه و آرزو کن
اما پیشاپیش شاد باش!
و ایمان داشته باش که رویاهایت
هم چون بارانی در حال فرو ریختنند!
پیشاپیش شاد باش و شکر گذار
چرا که خداوند نه به قدر رویاها
بلکه به اندازه ایمان و اطمینان توست که می بخشد!

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

این یک تخت پاک کن تنها نیست، در کره جنوبی این اسکنر بزرگ روی تابلوها نصب میشه و وقتی استاد مطالب رو روی تابلو نوشت، با زدن یک دکمه هم تابلو رو اسکن می کنه هم پشت سرش پاک میکنه، ضمناً پس از پایان کلاس دانشجویان می تونن از همین دستگاه فایلهای اسکن شده رو بردارن و دیگه نیازی به نوشتن توی کلاس ندارن و فقط به مطالب درسی گوش میدن.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

یک پزشک و یک مهندس در یک  مسافرت طولانى هوائى کنار یکدیگر در هواپیما نشسته بودند

پزشک رو به مهندس کرد و گفت: مایلى با همدیگر بازى کنیم؟
 
مهندس که می‌خواست استراحت کند محترمانه عذر خواست و رویش را به طرف پنجره برگرداند و پتو را روى خودش کشید. پزشک دوباره گفت: بازى سرگرم‌کننده‌اى است. من از شما یک سوال می‌پرسم و اگر شما جوابش را نمی‌دانستید ۵ دلار به من بدهید. بعد شما از من یک سوال می‌کنید و اگر من جوابش را نمی‌دانستم من ۵ دلار به شما می‌دهم. مهندس مجدداً معذرت خواست و چشمهایش را روى هم گذاشت تا خوابش ببرد. این بار، پزشک پیشنهاد دیگرى داد.
 
گفت: خوب، اگر شما سوال مرا جواب ندادید ۵ دلار بدهید ولى اگر من نتوانستم  سوال شما را جواب دهم ٥٠ دلار به شما می‌دهم. این پیشنهاد چرت مهندس را پاره کرد و رضایت داد که با پزشک بازى کند
 
پزشک نخستین سوال را مطرح کرد: «فاصله زمین تا ماه چقدر است؟» مهندس بدون اینکه کلمه‌اى بر زبان آورد دست در جیبش کرد و ۵ دلار به پزشک داد.
 
حالا نوبت خودش بود. مهندس گفت: «آن چیست که وقتى از تپه بالا می‌رود ۳ پا  دارد و وقتى پائین می‌آید ۴ پا؟» پزشک نگاه تعجب آمیزى کرد و سپس به سراغ کامپیوتر قابل حملش رفت و تمام اطلاعات موجود در آن را مورد جستجو قرار داد. آنگاه از طریق مودم بیسیم کامپیوترش به اینترنت وصل شد و اطلاعات موجود در کتابخانه کنگره آمریکا را هم جستجو کرد. باز هم چیز بدرد بخورى پیدا نکرد. سپس براى تمام همکارانش پست الکترونیک فرستاد و سوال را با آنها در میان گذاشت و با یکى دو نفر هم گپ  زد ولى آنها هم نتوانستند کمکى کنند.
 
بالاخره بعد از ۳ ساعت، مهندس را از خواب بیدار کرد و ٥٠ دلار به او داد.
 
مهندس مودبانه ٥٠ دلار را گرفت و رویش را برگرداند تا دوباره بخوابد. پزشک بعد از کمى مکث، او را تکان داد و گفت: «خوب، جواب سوالت چه بود؟» مهندس دوباره بدون اینکه کلمه‌اى بر زبان آورد دست در جیبش کرد و  ۵ دلار به پزشک داد و رویش را برگرداند و خوابید!!!!

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

پيرمردی تنها در مينه سوتا زندگی می کرد . او می خواست مزرعه سيب زمينی اش را شخم بزند اما اين کار خيلی سختی بود .
تنها پسرش که می توانست به او کمک کند در زندان بود .
پيرمرد نامه ای براي پسرش نوشت و وضعيت را براي او توضيح داد : 

پسرعزيزم من حال خوشی ندارم چون امسال نخواهم توانست سيب زمينی بکارم .من نمی خواهم اين مزرعه را از دست بدهم، چون مادرت هميشه زمان کاشت محصول را دوست داشت. من برای کار مزرعه خيلی پير شده ام. اگر تو اينجا بودی تمام مشکلات من حل می شد. من می دانم که اگر تو اينجا بودی مزرعه را برای من شخم مي زدی.

                                                                                               دوستدار تو پدر

بعد از چند روز پيرمرد اين تلگراف را دريافت کرد : پدر, به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن , من آنجا اسلحه ای پنهان کرده ام!
صبح روز بعد 12 نفر از مأموران FBI  و افسران پليس محلی ديده شدند و تمام مزرعه را شخم زدند بدون اينکه اسلحه ای پيدا کنند!

پيرمرد بهت زده نامه ديگری به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقی افتاده و می خواهد چه کند ؟ پسرش پاسخ داد : پدر برو و سيب زمينی هايت را بکار ، اين بهترين کاری بود که از اينجا می توانستم برايت انجام بدهم!!

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

فرارسيدن عيد سعيد قربان روز تجلّي كمال انساني و رسيدن انسان به سر منزل مقصود و در گذشتن از قاب قوسين و روز عيد غدير خم روز امامت و ولايت و خليفه الهي را به تمامي پيروان دعوت هاديه و اصحاب طريقت حقّه تبريك گفته از درگاه خداوند بي همتا و منّان رحمان مسئلت دارم به يمن اين دو روز بزرگ همگي را از نعمت هدايت و سعادت رستگاري دو جهان برخوردار فرمايد و ما را از پيروان راستين صراط مستقيم خود كه بوسيله پيامبران مرسل و اولياء بر حق كه واصلان آستان سرمدي و خليفه الله في الارض و تجلّي انوار هدايت و رحمت هستند، روشن و آشكار گرديده قرار دهد و در اين صراط سعادت و خوشبختي حفظ فرمايد. و اين سعادت را عطاء فرمايد تا در مقابل آزمايشات الهي و فتنه آخرالزمان با صبري نشات گرفته از ايمان مقاومت نموده سر بلند و پيروز بيرون آئيم كه هيچ انساني آزمايش نشده از اين سراي فاني بيرون نخواهد شد و از دروازه مرگ عبور نخواهد نمود.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

وسط جــاذبه ی این همه رنگ

نوکرت تا به ابد رنگ شماست

بی خیـال همه ی مردم شهر

دلم آقا به خدا تنگ شماست

“اللهم عجل لولیک الفرج”

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

1.    همیشه در آسایش و آرامش نباشید. از اینکه کمی به خود سختی دهید نهراسید. بزرگ ترین مانع برای رسیدن به استعدادهای درونی همین راحت طلبی است. اتفاق های مهم زمانی رخ می دهند که شما کمی هم تلاش و سختی را تحمل کنید.



2.    از اشتباه کردن نهراسید. عقل به ما کمک می کند تا اشتباه نکنیم و  در نتیجه هزاران اشتباه به وجود می آید.
 


3.    فکر خود را به مسایل معمولی محدود نکنید. سعی کنید بزرگ و وسیع فکر کنید.
 


4.    شاد بودن را در زندگی خود انتخاب کنید. افراد شاد همیشه انگیزه بیشتری برای انجام امور دارند. شادی حق مسلم شماست و آن را با چیز دیگری عوض نکنید.
 


5.    حداقل یک ساعت در روز را به خودشناسی اختصاص دهید. کتاب های مفید مطالعه یا موسیقی الهام بخش گوش کنید. رانندگی بهترین فرصت برای گوش کردن به کتاب های صوتی در مورد پرورش روح و خودشناسی است.



6.    به خود یاد بدهید که کاری که آغاز کرده اید را باید تمام کنید. بسیاری از ما پیش از پایان یک کار یا انجام یک تصمیم، سراغ کار دیگری می رویم. این خوب نیست. همیشه کارهای خود را تمام کنید.



7.    در حال زندگی کنید. وقتی در گذشته ها گیر کرده اید یا در آینده ای که نیامده سیر می کنید، نمی توانید از لحظه های کنونی خود استفاده و تصمیمات درست اتخاذ کنید.



8.    خود را مجبور کنید تا از زندگی لذت ببرد. لذت بردن بهترین شغل بهشت است.



9.    وقتی درمانده می شوید یا شکست می خورید، هرگز عقب نشینی نکنید. شاید موفقیت در چند قدمی شما ایستاده باشد.



10.    همیشه آرزوهای بزرگ در سر بپرورانید. اگر چیزی فراتر از سطح انتظار باشد ما همه تلاش خود را می کنیم تا آن آرزو و خواسته را برآورده کنیم.
 


ناراحتی بزرگ زندگی در رنجی که می کشیم نیست در چیزهایی است که از دست می دهیم. بنابراین سعی کنید هیچ چیز را از دست ندهید. ما باید همیشه و در هر لحظه آماده باشیم تا بتوانیم کسی که هستیم را قربانی کسی کنیم که می خواهیم باشیم

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

 


خــــدا تنها روزنه امیدی است كه هیچگاه بسته نمی شود،
تنها كسی است كه با دهان بسته هم می توان صدایش كرد،
با پای شكسته هم می توان سراغش رفت، 
تنها خریداریست كه اجناس شكسته را بهتر برمی دارد، 
تنها كسی است كه وقتی همه رفتند می ماند، 
...وقتی همه پشت كردند آغوش می گشاید،
وقتی همه تنهایت گذاشتند محرمت می شود 
و تنها سلطانی است كه دلش با بخشیدن آرام می گیرد نه با تنبیه كردن. 
خـــــــــــدا را برایتان آرزو دارم...

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

 


روزه یکسو شد و عید آمد و دل ها برخاست

می ز خمخانه به جوش آمد و می باید خواست

عید بر عاشقان مبارک



بگذشت مه روزه و عید آمد و عید آمد / بگذشت شب هجران معشوق پدید آمد

آن صبح چو صادق شد عذرای تو وامق شد / معشوق تو عاشق شد شیخ تو مرید آمد

.    

به مه روزه مرا توبه اگر در خور بود / روزه بگذشت و کنون نیست مرا آن درخور

شب عید آمد و می خواهم بر بام جهنم / گویم از نو شدن ماه چه دارید خبر؟

خدایا خیلی سعی کردم قدر این مهمونی رو بدونم ولی بازم احساس می کنم نتونستم

یعنی سال بعد هم ما رو دعوت می کنی؟



خدایا به ما توفیق ده تا از کسانی باشیم که حاصل دسترنج یک مـــــــاه ی خود را در رمضـــــــــان،

از ایــــــن به بعــــــــــــد هم حفـــــــــــــظ کنیم . . .

.
عید سعید فطر بر شما مبارک باد

و چقدر سخت است , که این عزیزترین عید را بدون آن عزیزترین غایب از نظر بگذرانیم

اللهم عجل لولیک الفرج

.
قـربان هـلالت بـروم ای مـه شـوال / آورده ام از فـرط خوشـی در دو سـه تـا بـــال

ســی روز به امید وصالت سپری شد / خـم شد کمرم در رمضان همچو یکی دال

انســان از ایـــن روی بُـــود شـاد در این روز / چون باز شکم در جلــو واوسـت به دنبال !

.
همیشه وقتی مهمونی ها تموم میشه، حس غریبی دارم

چه برسه به این دفعه که مهمونی خدا داره تموم میشه . . .

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

شب آرزوهاست...قاصدکی به دست باد دادم

و عهد بسته ام تا رسیدنش به مقصد،
برایت دعا بخوانم .

نگاهت به آسمان باشد چرا که من...

چرا که من...
بهترین آرزوها را  برایت به قاصدک سپردم تا به خدا برساند

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

لیله الرغائب شب آرزوها شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است. در آن شب هر دعایی ستاره ای خواهد شد و

در پهنه­ی آسمان خواهد نشست. بیا ستاره های هم را نظاره کنیم و بر هر کدام آمین بگوئیم.

                                             * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

امشب كه بين خلق، ليل الرغائب است


داني چه چيز آرزوى قلب صاحب است


اي كاش روز جمعه كه از راه ميرسد


ديگر كسي نگويد ارباب (عج) غائب است


اللهم عجل لولیک الفرج

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

شب آرزوهاست. بیا غرور را کنار بگذاریم، لباس تکبر از تن به در کنیم و از درگاه خداوند متعال عذر خواهی کنیم به

خاطر آن که عصیانش کردیم و نافرمانیش نمودیم. بیا عذر تقصیر به درگاهش آوریم که چون شیطان از فرمانش سر باز زدیم.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

شب آرزوهاست آرزو میکنم

 

خانه قلبت پر از گلهاي ياس،نغمه خوان خانه قلبت هزار

 

باغ احساست پر از گلهاي ناز،همچو يه قالي پر از نقش و نگار

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

درباره میوه های خشک چه میدانید؟

میوه‌های خشک یا برگه‌ها همان میوه‌های تازه‌ای هستند که به دو صورت خشک می‌شوند: طبیعی و یا با دستگاه (صنعتی). کشمش، خرما و آلو خشک نمونه‌هایی از این محصولات هستند. سایر میوه‌هایی که می‌توان آنها را خشک کرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت‌فرنگی، خرمالو و  همچنین گوجه‌فرنگی است.

میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد، بنابراین این محصولات جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن می‌باشد، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشک در زمستان. همچنین می‌توان از این محصولات برای مصرف در شرایط خاص مثل ورزش‌هایی مانند كوهنوردی كه امكان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد نیز استفاده کرد. میوه‌های خشک و آجیل، هر چند از نظر اندازه کوچک هستند، ولی بسیار مقوی می‌باشند و اثرات درمانی زیادی دارند.

 میوه‌های خشک منبع غنی ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند، به راحتی هضم می‌شوند و باعث تصفیه خون و پاکسازی معده و روده می‌گردند. به دلیل وجود همین خواص است که میوه‌های خشک و برگه‌ها را می‌توان به عنوان یکی از میان وعده‌های سالم، مغذی و مفید برای تمام گروه‌های سنی معرفی کرده و می‌توانند جایگزین خوبی برای چیپس و پفک به خصوص در کودکان باشند.
 
و اما سوالات رایج

آیا خشک‌کردن میوه‌ها باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آنها هم می‌شود؟

همانطور که گفته شد، به‌کارگیری فرآیند حرارتی باعث از بین رفتن برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و کاهش فعالیت برخی رنگدانه‌های مفید در میوه‌ها می‌شود. با وجود این، کاهش ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها به روش و سرعت خشک‌کردن بستگی دارد. بدیهی است که ارزش تغذیه‌ای میوه‌های تازه به مراتب بیشتر از میوه‌های خشک است، لذا توصیه می‌شود برای داشتن بدنی سالم و نیرومند، به میزان کافی هم از میوه‌های تازه و هم از برگه‌ها و میوه‌های خشک به عنوان میان وعده استفاده نمایید.

هنگام خریدن میوه‌های خشک حاضری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
 
میوه‌های خشک باید به صورت بسته‌بندی شده خریداری شوند و توجه شود که حتما بر روی بسته بندی آنها، پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان استاندارد و تاریخ تولید و مصرف درج‌شده باشد. همچنین باید از خرید فله‌ای میوه‌های خشک بپرهیزیم.
 
چنین محصولاتی به صورت سنتی و کاملا غیربهداشتی و با دوزهای غیرمجاز مواد شیمیایی خشک می‌شوند و از همه بدتر آن که در اماکن عمومی‌ به صورت روباز در معرض انواع آلودگی‌‌های ویروسی، عفونی و نیز هوای آلوده به دی‌اکسیدکربن، سرب، جیوه و انواع دیگر گازهای خطرناک به فروش می‌رسند. این میوه‌ها در هنگام خشک شدن به دلیل تراوشات قندی، چسبناک شده و مستعد پذیرش انواع آلودگی‌ها می‌باشند، لذا چنین محصولاتی را لزوما در بسته‌بندی‌‌‌های بهداشتی خریداری کنید.

بهترین راه نگهداری از میوه‌های خشک چیست؟

بسته‌بندی میوه‌های خشک باید به گونه‌ای باشد که هرگونه رطوبت، اکسیژن و نور به آنها نفوذ نکند و همچنین شرایط محیطی نیز به گونه ای باشد که نگهداری میوه‌های خشک در دمای پایین، رطوبت نسبی پایین و به دور از تابش مستقیم نور خورشید صورت گیرد.
 
نکات قابل توجه

خوب است بدانیم که در طی فرایند خشک کردن، آب موجود در میوه، کاهش می‌یابد (تقریبا 80 تا 90 درصد آن) و محصول نهایی، متراکم‌تر از میوه تازه می‌شود، به همین جهت دارای کالری و قند بالاتری نسبت به میوه تازه می‌باشد، لذا مصرف بیش از حد میوه‌های خشک ممکن است باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی شود و خصوصا برای افرادی که از رژیم لاغری پیروی می‌کنند مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. همچنین در مصرف میوه‌های خشک باید توجه داشت حرارتی كه برای خشك كردن میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه می‌شود.
 
نکته دیگر آن است که به میوه‌هایی که در خارج از منزل (در صنعت یا مغازه‌ها) خشک می‌شوند، برای تثبیت رنگ، ماده‌ای بنام اکسید سولفور و یا دی‌اکسید گوگرد اضافه می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود، بنابراین افراد مبتلا به آسم در مصرف این گونه محصولات باید احتیاط نمایند. میوه‌هایی که به طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشک می‌شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) دارای رنگ تیره‌تری نسبت به میوه تازه هستند، ولی طعم آنها به میوه تازه بیشتر شبیه است.

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

10 خوراکی بی نظیر را بشناسید

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، متخصصان علم تغذیه بهترین مواد غذایی را معرفی کرده اند:

لیموترش
تنها یک عدد لیموترش، بیش از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند و باعث افزایش کلسترول مفید و تقویت استخوان می شود. فلاونوئید موجود در لیموترش مانع از رشد سلول های سرطانی و عملکرد ضد التهابی آن می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد، افزودن آب یا یک برش لیمو به چای، باعث افزایش 80 درصدی توان بدن در جذب آنتی اکسیدان موجود در چای می شود.

کلم بروکلی
یک ساقه متوسط کلم بروکلی بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K و تقریباً200 درصد نیاز بدن به ویتامین C را تامین می کند. این دو ویتامین، ماده مغذی برای شکل گیری استخوان به حساب می آیند. باید این گیاه را به شکل خام مصرف کرد زیرا در صورت بخارپز یا آب پز کردن این سبزی تنها66 درصد مواد مغذی آن باقی می مانند.

شکلات تلخ
مصرف روزانه شکلات تلخ فشار خون را در افراد سالم کاهش می دهد. پودر کاکائو غنی از فلاونوئید نوعی آنتی اکسیدان کاهش دهنده کلسترول مضر و افزایش دهنده کلسترول مفید است. هر یک تخته شکلات تلخ حاوی 53.5 میلی گرم فلاونوئید است در حالی که شکلات شیری حاوی کمتر از 14 میلی گرم فلاونوئید است.

ماهی سالمون
این ماهی منبع عالی اسید چرب امگا-3 است که با کاهش خطر افسردگی، بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد. حدود 84 گرم ماهی سالمون، 50 درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین یا ویتامین B3 را تامین می کند. نیاسین در پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه موثر است. مصرف ماهی های رودخانه های آزاد و دریایی بهتر از ماهی های پرورشی است.

گردو
گردو نسبت به دیگر مغزهای خوراکی حاوی بیشترین میزان اسید چرب امگا-3 است. امگا-3، باعث بهبود خلق و خو می شود. از طرفی این چربی، با سرطان مقابله و از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند. خوردن مقداری گردو به عنوان دسر الگوی خواب را تنظیم می کند، زیرا این مغز خوراکی حاوی آنتی اکسیدانی به نام ملاتونین است.

آ ووکادو
این میوه سرشار از چربی های سالم است و تا 22 درصد کلسترول خون را کاهش می دهد. تنها یک عدد آووکادو حدود بیش از نیمی از فیبر و 40 درصد از فولات مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. فولات، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و افزودن آن به سالاد باعث افزایش جذب 3 تا 5 برابری مواد مغذی مانند بتاکاروتن می شود.

سیر
سیر یک ماده ضد بیماری قوی است که مانع از رشد باکتری ها از جمله ای کولای می شود.«آلیسین» نوعی ترکیب در سیر دارای خاصیت مهم ضد التهابی است و در کاهش دادن کلسترول خون موثر است. توجه داشته باشید سیر تازه له شده، بیشترین میزان آلیسین را رها می کند. همچنین پخت بیش از 10 دقیقه سیر، باعث از بین رفتن مواد مغذی آن می شود.

اسفناج
حاوی لوتئین و گزانتین است که هر دو از آنتی اکسیدان های مهم و تقویت کننده چشم است. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد اسفناج از تمامی میوه ها و سبزیجاتی که با سرطان مقابله می کنند، موثرتر است.

لوبیا
مصرف حبوبات از جمله لوبیا، عدس و نخود به میزان 4 بار در هفته خطر بیماری قلبی را تا 22 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، خطر بروز سرطان سینه نیز کاهش می یابد.هر چه رنگ لوبیا تیره تر باشد، مقدار آنتی اکسیدان آن بیشتر است. به عنوان مثال، پوست لوبیا سیاه 40 برابر آنتی اکسیدان بیشتری از پوست لوبیا سفید دارد.

سیب زمینی
هر یک عدد سیب زمینی حاوی 66 میکروگرم فولات تشکیل دهنده استخوان است که تقریباً در یک پیمانه اسفناج یا کلم بروکلی وجود دارد. مصرف روزانه یک عدد سیب زمینی شیرین، به تامین ویتامین A مورد نیاز بدن کمک می کند.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه