وبلاگ ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه جیرفت

شب آرزوهاست...قاصدکی به دست باد دادم

و عهد بسته ام تا رسیدنش به مقصد،
برایت دعا بخوانم .

نگاهت به آسمان باشد چرا که من...

چرا که من...
بهترین آرزوها را  برایت به قاصدک سپردم تا به خدا برساند

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

لیله الرغائب شب آرزوها شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است. در آن شب هر دعایی ستاره ای خواهد شد و

در پهنه­ی آسمان خواهد نشست. بیا ستاره های هم را نظاره کنیم و بر هر کدام آمین بگوئیم.

                                             * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

امشب كه بين خلق، ليل الرغائب است


داني چه چيز آرزوى قلب صاحب است


اي كاش روز جمعه كه از راه ميرسد


ديگر كسي نگويد ارباب (عج) غائب است


اللهم عجل لولیک الفرج

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

شب آرزوهاست. بیا غرور را کنار بگذاریم، لباس تکبر از تن به در کنیم و از درگاه خداوند متعال عذر خواهی کنیم به

خاطر آن که عصیانش کردیم و نافرمانیش نمودیم. بیا عذر تقصیر به درگاهش آوریم که چون شیطان از فرمانش سر باز زدیم.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

شب آرزوهاست آرزو میکنم

 

خانه قلبت پر از گلهاي ياس،نغمه خوان خانه قلبت هزار

 

باغ احساست پر از گلهاي ناز،همچو يه قالي پر از نقش و نگار

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

درباره میوه های خشک چه میدانید؟

میوه‌های خشک یا برگه‌ها همان میوه‌های تازه‌ای هستند که به دو صورت خشک می‌شوند: طبیعی و یا با دستگاه (صنعتی). کشمش، خرما و آلو خشک نمونه‌هایی از این محصولات هستند. سایر میوه‌هایی که می‌توان آنها را خشک کرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت‌فرنگی، خرمالو و  همچنین گوجه‌فرنگی است.

میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد، بنابراین این محصولات جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن می‌باشد، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشک در زمستان. همچنین می‌توان از این محصولات برای مصرف در شرایط خاص مثل ورزش‌هایی مانند كوهنوردی كه امكان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد نیز استفاده کرد. میوه‌های خشک و آجیل، هر چند از نظر اندازه کوچک هستند، ولی بسیار مقوی می‌باشند و اثرات درمانی زیادی دارند.

 میوه‌های خشک منبع غنی ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند، به راحتی هضم می‌شوند و باعث تصفیه خون و پاکسازی معده و روده می‌گردند. به دلیل وجود همین خواص است که میوه‌های خشک و برگه‌ها را می‌توان به عنوان یکی از میان وعده‌های سالم، مغذی و مفید برای تمام گروه‌های سنی معرفی کرده و می‌توانند جایگزین خوبی برای چیپس و پفک به خصوص در کودکان باشند.
 
و اما سوالات رایج

آیا خشک‌کردن میوه‌ها باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آنها هم می‌شود؟

همانطور که گفته شد، به‌کارگیری فرآیند حرارتی باعث از بین رفتن برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و کاهش فعالیت برخی رنگدانه‌های مفید در میوه‌ها می‌شود. با وجود این، کاهش ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها به روش و سرعت خشک‌کردن بستگی دارد. بدیهی است که ارزش تغذیه‌ای میوه‌های تازه به مراتب بیشتر از میوه‌های خشک است، لذا توصیه می‌شود برای داشتن بدنی سالم و نیرومند، به میزان کافی هم از میوه‌های تازه و هم از برگه‌ها و میوه‌های خشک به عنوان میان وعده استفاده نمایید.

هنگام خریدن میوه‌های خشک حاضری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
 
میوه‌های خشک باید به صورت بسته‌بندی شده خریداری شوند و توجه شود که حتما بر روی بسته بندی آنها، پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان استاندارد و تاریخ تولید و مصرف درج‌شده باشد. همچنین باید از خرید فله‌ای میوه‌های خشک بپرهیزیم.
 
چنین محصولاتی به صورت سنتی و کاملا غیربهداشتی و با دوزهای غیرمجاز مواد شیمیایی خشک می‌شوند و از همه بدتر آن که در اماکن عمومی‌ به صورت روباز در معرض انواع آلودگی‌‌های ویروسی، عفونی و نیز هوای آلوده به دی‌اکسیدکربن، سرب، جیوه و انواع دیگر گازهای خطرناک به فروش می‌رسند. این میوه‌ها در هنگام خشک شدن به دلیل تراوشات قندی، چسبناک شده و مستعد پذیرش انواع آلودگی‌ها می‌باشند، لذا چنین محصولاتی را لزوما در بسته‌بندی‌‌‌های بهداشتی خریداری کنید.

بهترین راه نگهداری از میوه‌های خشک چیست؟

بسته‌بندی میوه‌های خشک باید به گونه‌ای باشد که هرگونه رطوبت، اکسیژن و نور به آنها نفوذ نکند و همچنین شرایط محیطی نیز به گونه ای باشد که نگهداری میوه‌های خشک در دمای پایین، رطوبت نسبی پایین و به دور از تابش مستقیم نور خورشید صورت گیرد.
 
نکات قابل توجه

خوب است بدانیم که در طی فرایند خشک کردن، آب موجود در میوه، کاهش می‌یابد (تقریبا 80 تا 90 درصد آن) و محصول نهایی، متراکم‌تر از میوه تازه می‌شود، به همین جهت دارای کالری و قند بالاتری نسبت به میوه تازه می‌باشد، لذا مصرف بیش از حد میوه‌های خشک ممکن است باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی شود و خصوصا برای افرادی که از رژیم لاغری پیروی می‌کنند مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. همچنین در مصرف میوه‌های خشک باید توجه داشت حرارتی كه برای خشك كردن میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه می‌شود.
 
نکته دیگر آن است که به میوه‌هایی که در خارج از منزل (در صنعت یا مغازه‌ها) خشک می‌شوند، برای تثبیت رنگ، ماده‌ای بنام اکسید سولفور و یا دی‌اکسید گوگرد اضافه می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود، بنابراین افراد مبتلا به آسم در مصرف این گونه محصولات باید احتیاط نمایند. میوه‌هایی که به طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشک می‌شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) دارای رنگ تیره‌تری نسبت به میوه تازه هستند، ولی طعم آنها به میوه تازه بیشتر شبیه است.

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

10 خوراکی بی نظیر را بشناسید

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، متخصصان علم تغذیه بهترین مواد غذایی را معرفی کرده اند:

لیموترش
تنها یک عدد لیموترش، بیش از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند و باعث افزایش کلسترول مفید و تقویت استخوان می شود. فلاونوئید موجود در لیموترش مانع از رشد سلول های سرطانی و عملکرد ضد التهابی آن می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد، افزودن آب یا یک برش لیمو به چای، باعث افزایش 80 درصدی توان بدن در جذب آنتی اکسیدان موجود در چای می شود.

کلم بروکلی
یک ساقه متوسط کلم بروکلی بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K و تقریباً200 درصد نیاز بدن به ویتامین C را تامین می کند. این دو ویتامین، ماده مغذی برای شکل گیری استخوان به حساب می آیند. باید این گیاه را به شکل خام مصرف کرد زیرا در صورت بخارپز یا آب پز کردن این سبزی تنها66 درصد مواد مغذی آن باقی می مانند.

شکلات تلخ
مصرف روزانه شکلات تلخ فشار خون را در افراد سالم کاهش می دهد. پودر کاکائو غنی از فلاونوئید نوعی آنتی اکسیدان کاهش دهنده کلسترول مضر و افزایش دهنده کلسترول مفید است. هر یک تخته شکلات تلخ حاوی 53.5 میلی گرم فلاونوئید است در حالی که شکلات شیری حاوی کمتر از 14 میلی گرم فلاونوئید است.

ماهی سالمون
این ماهی منبع عالی اسید چرب امگا-3 است که با کاهش خطر افسردگی، بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد. حدود 84 گرم ماهی سالمون، 50 درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین یا ویتامین B3 را تامین می کند. نیاسین در پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه موثر است. مصرف ماهی های رودخانه های آزاد و دریایی بهتر از ماهی های پرورشی است.

گردو
گردو نسبت به دیگر مغزهای خوراکی حاوی بیشترین میزان اسید چرب امگا-3 است. امگا-3، باعث بهبود خلق و خو می شود. از طرفی این چربی، با سرطان مقابله و از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند. خوردن مقداری گردو به عنوان دسر الگوی خواب را تنظیم می کند، زیرا این مغز خوراکی حاوی آنتی اکسیدانی به نام ملاتونین است.

آ ووکادو
این میوه سرشار از چربی های سالم است و تا 22 درصد کلسترول خون را کاهش می دهد. تنها یک عدد آووکادو حدود بیش از نیمی از فیبر و 40 درصد از فولات مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. فولات، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و افزودن آن به سالاد باعث افزایش جذب 3 تا 5 برابری مواد مغذی مانند بتاکاروتن می شود.

سیر
سیر یک ماده ضد بیماری قوی است که مانع از رشد باکتری ها از جمله ای کولای می شود.«آلیسین» نوعی ترکیب در سیر دارای خاصیت مهم ضد التهابی است و در کاهش دادن کلسترول خون موثر است. توجه داشته باشید سیر تازه له شده، بیشترین میزان آلیسین را رها می کند. همچنین پخت بیش از 10 دقیقه سیر، باعث از بین رفتن مواد مغذی آن می شود.

اسفناج
حاوی لوتئین و گزانتین است که هر دو از آنتی اکسیدان های مهم و تقویت کننده چشم است. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد اسفناج از تمامی میوه ها و سبزیجاتی که با سرطان مقابله می کنند، موثرتر است.

لوبیا
مصرف حبوبات از جمله لوبیا، عدس و نخود به میزان 4 بار در هفته خطر بیماری قلبی را تا 22 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، خطر بروز سرطان سینه نیز کاهش می یابد.هر چه رنگ لوبیا تیره تر باشد، مقدار آنتی اکسیدان آن بیشتر است. به عنوان مثال، پوست لوبیا سیاه 40 برابر آنتی اکسیدان بیشتری از پوست لوبیا سفید دارد.

سیب زمینی
هر یک عدد سیب زمینی حاوی 66 میکروگرم فولات تشکیل دهنده استخوان است که تقریباً در یک پیمانه اسفناج یا کلم بروکلی وجود دارد. مصرف روزانه یک عدد سیب زمینی شیرین، به تامین ویتامین A مورد نیاز بدن کمک می کند.

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

سلام بر دوستان عزیز

ما سه نفرم اومدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

[ برچسب:,

] [ ] [ ]

[ ]

 

 

 

 

به نام حضرت دوست که هرآنچه داریم از اوست

 

 

با عرض سلام و ادب خدمت یکایک دوستان و همکلاسی های گرامی

 

 

تولد یک سالگی وبلاگ رو به همه تبریک میگم

 

 

اینم کیک تولد وبلاگمون

 

 

مدل کیک تولد جدید

 

 

راه اندازی این وبلاگ فقط بخاطر این بود که گفتم شاید کمکی از دستم بر بیاد و یه کاری هر چند کوچک واسه رشتمون انجام داده باشم. اینکه اگر کاری انجام دادم فقط و فقط انجام وظیفه بوده و نه چیز دیگه. امیدوارم که تونسته باشم در حد خودم یه کمکی کرده باشم.

 

 

 جا داره همینجا از دوستانی که عضو اعضای وبلاگ شدن و توی وبلاگ مطلب گذاشتن تشکر و قدر دانی کنم  و امیدوارم که مشارکتشون توی وبلاگ روز به روز بیشتر بشه.

 

 

ازتون یه خواهش دارم و دوست دارم که رومو زمین نندازین و عمل کنین

 

 

خیلی ضرر کرده کسی که دوره ای را با کسانی سپری کنه و از آینه وجود اونها استفاده نکرده باشه تا شخصیت خودش رو ببینه و معایبش رو برطرف کنه تا به زیبایی برسه ...

 

 

لذا خواهشمندم تا با گفتن ایراداتتون و انتقاداتتون در مورد این وبلاگ بنده رو از آینه ضمیر پاکتون بی بهره نذارید ...

 

 

جدا منتظر شنیدن و نظرات و انتقاداتتون هستم.

 

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

سلام

دوستانی که مادر خود را از دست داده اند ، عذر می خواهم...

 اس ام اس ولادت حضرت فاطمه و روز مادر

 

 

کودکی که آماده ی تولد بود ، نزد خدا رفت و از او پرسید :

   

« می گویند فردا شما مرا به زمین می فرستید .

   اما من به این کوچکی بدون هیچ کمکی چگونه می توانم برای زندگی به آنجا بروم ؟ »

 

  خداوند پاسخ داد :

 

« از میان بسیاری از فرشتگان ، من یکی را برای تو در نظر گرفته ام .

   او در انتظار توست و از تو نگهداری خواهد کرد . »

  

 

اما کودک هنوز مطمئن نبود که می خواهد برود یا نه .

  

 

اینجا در بهشت من کاری جز خندیدن و آواز خواندن ندارم و اینها برای شادی من کافیست .

 

 

 خداوند لبخند زد :

 

« فرشته ی تو برایت آواز خواهد خواند و هر روز به تو لبخند

   خواهد زد. تو عشق او را احساس خواهی کرد و شاد خواهی بود . »

   

کودک ادامه داد :

 

« من چطور می توانم بفهمم مردم چه می گویند در حالی که زبان آنها را نمی فهمم ؟ »

 

  

خداوند او را نوازش کرد و گفت :

 

 « فرشته ی تو ، زیباترین و شیرین ترین واژه

 هایی را که ممکن است بشنوی ، در گوش تو زمزمه خواهد کرد و با دقت و صبوری

 

به تو یاد خواهد داد ، که چگونه صحبت کنی . »

 


کودک با ناراحتی گفت :

 

« وقتی می خواهم با شما صحبت کنم، چه کنم ؟ »

 


خداوند برای این سئوال هم پاسخی داشت :

 

« فرشته ات دستهایت را کنار هم می گذارد و به تو یاد می دهد چگونه دعا کنی . »

 

  

کودک سرش را برگرداند و پرسید :

 

« شنیده ام در زمین انسان های بدی هم زندگی می کنند . چه کسی از من محافظت خواهد کرد ؟ »

 

 

 خداوند گفت :

 

« فرشته ات از تو محافظت خواهد کرد ، حتی اگر به قیمت جانش تمام شود . »

 

 

 کودک با نگرانی ادامه داد :

 

« اما من همیشه به این دلیل که دیگر شما را نمی توانم ببینم ، ناراحت خواهم بود . »

 

  

خداوند لبخند زد و گفت :

 

« فرشته ات همیشه درباره ی من با تو صحبت خواهد

 

کرد و به تو راه بازگشت نزد مرا خواهد آموخت ؛ گر چه من همواره در کنار تو خواهم بود . »

 

  

در آن هنگام بهشت آرام بود اما صداهایی از زمین شنیده می شد . کودک می دانست که باید به زودی سفرش را آغاز کند . او به آرامی یک سوال دیگر از خداوند پرسید :

 

« خدایا! اگر باید همین حالا بروم ، لطفاً نام فرشته ام را به من بگویید . »

 

  

خداوند شانه ی او را نوازش کرد و پاسخ داد :

  « نام فرشته ات اهمیتی ندارد . می توانی او را مادر صدابزنی . »

 

 


مرا به کعبه چه حاجت!

    طواف می کنم "مادری" را که برای لمس دستانش هم  

   وضو باید گرفت ...

 

[ برچسب:,

] [ ] [ فاریابی ]

[ ]

 

طنز دانشجو


موجودی است بیکار که 4 سال از عمر خود را به شکل خودجوش هدر میدهد و حتی برای این کار در ازمونی به نام کنکور شرکت کرده و خود را به اب و اتش میزند. قوت غالب این موجود سیب زمینی و تخم مرغ میباشد. از فعالیت های روزانه وی میتوان به پرسه زدن در محوطه دانشکده،‌تیکه انداختن به استاد، رفتن به فیس بوک با وایرلس دانشگاه به هر بدبختی که شده،خوابیدن،و خیره شدن به جزوه ی استاد برای دقایقی و سپس دور انداختن آن اشاره کرد.

این موجود به شدت علاقه مند است که وی را مهندس و دکتر صدا کنند و از شنیدن این لغات حس وصف ناپذیری به وی دست میدهد. اگر همه شرایط مهیا باشد این موجود 10 روز یکبار به یاد حمام رفتن میفتد و خود را گربه شور میکند.( البته این موضوع بیشتر در مورد گونه ی نر مشاهده شده است )

با این که نام این موجود دانشجو است ،‌اما مشخص نیست چرا به این نام خوانده میشود زیرا رابطه این موجود با دانش شبیه به رابطه اب با اتش است! از مصادیق این موضوع میتوان به استفاده از جزوات برای ایجاد دم کنی قابلمه ماکارونی ، به عنوان زیر قابلمه ای برای جلوگیری از سوختن فرش و همچنین به عنوان دستگیره برای بلند کردن اشیا داغ و ... اشاره کرد.

زیستگاه او منطقه ی حفاظت شده ای به نام خوابگاست که این موجودات به صورت دسته های 4 تایی،8 تایی و حتی 12 تایی درامده و در مساحتی که کمی باز تر از فضای قبر است به زندگی ادامه میدهند.

آندسته از این موجودات که تمایل به بقا بیشتر دارند در سال چهارم برای شرکت در آزمونی دیگر به نام ارشد خود را اماده میکنند و قصد دارند درس هایی که در طول 3 سال نخوانده اند در طول 3 ماه بخوانند تا 2 سال دیگر به این زندگی بی زحمت و راحت ادامه دهند. این موجودات که تا دیروز طنین صدایشان در راهرو خوابگاه گوش فیل را کر میکرد،‌در این سال با شنیدن صدای دمپایی یک دانشجو در راهرو سریعا از اتاق خارج شده و این جمله را بر زبان میاورند :" ای بابا ارشد داریم یواش تر ! " .

پس از گذشت 4 سال این موجودات مدرکی میگیرند که برای استفاده از آن نیاز به وسیله ای به نام کوزه است . نحوه عملکرد این وسیله به این صورت است که مدرک را دم آن میگذارند و آبش را میخورند! اندسته که به ارشد وارد شده و مدرک ارشد میگیرند آب بیشتری میتوانند از کوزه بخورند!

نسل این موجودات نه تنها رو به نابودی نیست بلکه هر روز بر تعداد آن ها افزوده میشود . بیشترین تراکم آنها در منطقه ای از خاور میانه به نام ایران مشاهده میشود که از هر 2 نفر 3 نفر آنها دانشجوست!

 

[ برچسب:,

] [ ] [ ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه